'Haver til Maver': et studie af engagement, skolehaver og naturformidling

Karen Wistoft, Camilla Roed Otte, Mikkel Stovgaard, Søren Breiting

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

    Abstract

    ”Jordens bedste klasseværelse!” Haver til Maver er et levende undervisningstilbud til børn, hvor de engageres i dyrkning af økologiske grøntsager i deres egne haver, laver mad i udekøkkener samt går på opdagelse i naturen – alt sammen undervisning, der foregår i et uhyre stimulerende læringsmiljø. Haver til Maver er Søren Ejlersens initiativ, og tusindvis af børn, og dermed forældre, er blevet berørt af den usædvanlige kombination af skolehaver efterfulgt af gastronomisk madlavning på friluftskomfurer garneret med spændende naturformidling på Krogerup Avlsgaard i Humlebæk, Nordsjælland. En gruppe forskerne har fulgt et stort antal klasser i Haver til Maver, og både børn, stedets undervisere, skoleklassernes lærere og børnenes forældre er blevet interviewet om deres udbytte, erfaringer og oplevelser på Krogerup. Evalueringen er finansieret af TRYGFONDEN. I rapporten gøres der nærmere rede for, hvorledes det lykkes Haver til Maver, og særligt underviserne på Krogerup, at skabe en stemning, så nærmest ingen har noget negativt at udsætte på tilbuddet. Derudover redegøres der for de pædagogiske og sundhedsfremmende kompetencer, der synes at blive styrket hos børnene. Samtidig peger forskergruppen på en række forhold, som bør tænkes med, når selve konceptet Haver til Maver ønskes udbredt til andre dele af landet, hvilket allerede er undervejs.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagInstitut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
    ISBN (Trykt)978-87-7430-250-6
    StatusUdgivet - 2011

    Emneord

    • naturformidling
    • madlavning
    • køkkenhave
    • skolehave
    • sund mad

    Citationsformater