Abstract
I denne artikel diskuterer jeg det blik på higher order thinking i samfundsfag, som kommer til udtryk i artiklen “Higher order thinking in social science classrooms in Denmark and Norway” af Anders Christensen og Nora Mathé. I min diskussion af forfatternes nuancerende perspektiv på, hvordan higher order thinking manifesterer sig i undervisningen, forskyder jeg fokus fra elevers tænkning til elevers gøren. I den forbindelse foreslår jeg, at man, som alternativ eller supplement til evalueringen af elevers tænkning, kan betragte potentialet for udviklingen heraf i lyset af elevernes måder at engagere sig og deltage mere eller mindre bevidst reflekteret i den dialog og samtale, som finder sted i undervisningen.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Sammenlignende Fagdidaktik |
| Vol/bind | 2023 |
| Udgave nummer | 7 |
| Sider (fra-til) | 113-124 |
| Antal sider | 12 |
| DOI | |
| Status | Udgivet - jun. 2023 |
Emneord
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Skoler, fag og institutioner