Abstract
Forskning viser, at børn i plejefamilier halter bagefter i skolen sammenlignet med deres jævnaldrende. Der er derfor udviklet interventioner for at forbedre læringsresultaterne for disse børn. Disse interventioner i) retter sig typisk mod små børn eller børn, der vokser ud af plejefamilien, og ii) kræver mange ressourcer at implementere. Kun få interventioner er lette at implementere. Selvom lavintensive eller hjemmebaserede interventioner for plejebørn har vist sig lovende, er der få, der både er validerede og hjemmebaserede. I denne scoping review fokuserer vi derfor på hjemmebaserede lavintensive interventioner, der fremmer læring for 11-17-årige børn og unge i plejefamilie. Ved at søge forskningslitteratur på fire sprog på 15 databaser, identificerede vi ni studier, der omfattede syv interventioner, der opfyldte vores kriterier, som vi kategoriserede i tre grupper: interventioner med tutorer som leveringsagenter (n=3), interventioner med plejeforældre som leveringsagenter (n=3) og interventioner baseret på distribuerede materialer (uden leveringsagenter) (n=1). Vi beskriver interventionerne i hver kategori, deres væsentlige ligheder og deres resultater. Vores hovedkonklusion understreger behovet for flere vel-evaluerede lavomkostnings-lavintensive interventioner, der tager højde for de unikke kontekstuelle faktorer i plejefamilier.
| Bidragets oversatte titel | Hjemmebaserede, lavintensive læringsinterventioner for 11-17-årige børn og unge i plejefamilie: En scoping review |
|---|---|
| Originalsprog | Engelsk |
| Tidsskrift | Child & Family Social Work |
| ISSN | 1356-7500 |
| Status | Afsendt - 10 mar. 2025 |
Emneord
- Børn og unge
- Anbragte børn og unge
- Intervention
- læring
- lavintensive
- hjemmebaseret