Abstract
I artiklen undersøger vi, hvordan legende læring kan finde sted. Det gør vi ved at rette opmærksomheden mod, hvordan man kan at skabe ‘forbindelser’ mellem det legende, det faglige og materialer i uddannelseskulturen på lærer- og pædagoguddannelser. I den forlængelse har vi udviklet et digitalt værktøj, som vi kalder et stedmoskop og det er stedmoskopets potentialer og udfordringer, vi undersøger i artiklen. Det gør vi med et socio-materielt perspektiv for at kunne tage højde for, hvordan undervisning er flettet sammen af ikke-hierarkisk ordnede elementer som formål, kontekst, værdier, metoder, materialer og ved at fokusere på materialers betydning. Rammen om vores undersøgelse er design-based-research og det betyder, at vi har gennemført forskellige afprøvninger af stedmoskopet. I artiklen præsenterer vi to afprøvninger blandt studerende på hhv lærer- og pædagoguddannelsen. Resultatet af vores afprøvninger er, at stedmoskopet både udfordrer, provokerer, inspirerer og begrænser, men at det samtidig skaber muligheder for- og bidrager til at turde eksperimentere og prøve ideer af sammen med børn og unge i en dynamisk praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Pædagoger |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 25-34 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - nov. 2024 |
Emneord
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- leg
- læring
- pædagoguddannelse
- læreruddannelse
- socio-material