Abstract
Vi ser i tiden, at tværprofessionelt samarbejde sættes i verden på tværs af forskellige sektorer
og velfærdsprofessionelle områder for at imødekomme mere og mere komplekse problemstillinger om fx trivsel, deltagelse, skolevægring og sproglige udfordringer, der kræver viden
og færdigheder, som rækker ud over en enkelt professions formåen. Det tværprofessionelle
samarbejde er dog udfordrende – og det kræver samarbejdsforståelser og -strategier, som
kan være svære at få (be)greb om. I denne artikel introducerer vi først til forskellige forståelser af og begreber om tværprofessionelt samarbejde. Herfra belyser vi tværprofessionelt
samarbejde i praksis og i uddannelse med hjælp fra empiriske forskningsprojekter ved dels
at fokusere på forskelle mellem koordinerende og kollaborativt samarbejde og dels ved at
diskutere kompleksiteten af grænser, man som kommende praktiker skal lære at navigere i.
og velfærdsprofessionelle områder for at imødekomme mere og mere komplekse problemstillinger om fx trivsel, deltagelse, skolevægring og sproglige udfordringer, der kræver viden
og færdigheder, som rækker ud over en enkelt professions formåen. Det tværprofessionelle
samarbejde er dog udfordrende – og det kræver samarbejdsforståelser og -strategier, som
kan være svære at få (be)greb om. I denne artikel introducerer vi først til forskellige forståelser af og begreber om tværprofessionelt samarbejde. Herfra belyser vi tværprofessionelt
samarbejde i praksis og i uddannelse med hjælp fra empiriske forskningsprojekter ved dels
at fokusere på forskelle mellem koordinerende og kollaborativt samarbejde og dels ved at
diskutere kompleksiteten af grænser, man som kommende praktiker skal lære at navigere i.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om Literacy |
Vol/bind | 35 |
Sider (fra-til) | 6-13 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 2246-6517 |
Status | Udgivet - 28 maj 2024 |