Hvis praktikeksperimenter er svaret , hvad er så spørgsmålet: Hvilke praktikrelaterede aktiviteter kan skabe øget sammenhæng mellem praktikundervisning (teori) og praktik på en skole (praksis) med henblik på udvikling af de studerendes lærerprofessionalitet

Dorrit Sørensen , Søren Ib Cruys-Bagger

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

8 Downloads (Pure)

Abstract

De empiriske eksemplerne illustrerer, at et fællesskabende praktikobjekt som f.eks. en case, en problemstilling et eksperiment som den praktikrelateret aktivitet, åbner for sammenhæng mellem teori og praksis, som underviseren fra læreruddannelsen udtaler videre.
”De to videnformer blev i bragt tættere sammen. Laboratorier kan gøre op med, at der er noget udenfor og indenfor. Casen skaber mening mellem modsætningerne”.
Vores empiri peger på, at lærerprofessionalitet er en løbende udvikling som skabes gennem fællesskabende praktikrelaterede aktiviteter og handlinger, der skaber sammenhæng mellem teori og praksis og, at det professionelle blandt andet handler om, at de studerende får en mestringsfornemmelse (Hjort et al., 2018) gennem arbejdet med konkrete praktikobjekter (det fælles tredje). Det tyder på at fællesskabet omkring det fælles tredje, giver de studerende en mestringsoplevelse i en håndværksmæssig betydning (Sennet, 2008). De oplever at gøre undervisningen bedre gennem fælles refleksion og handling, hvilket sandsynliggør en oplevelse af udvikling og faglig stolthed, der er støtter lærerprofessionalitet
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Antal sider15
StatusUdgivet - 25 feb. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Praktikeksperimenter
  • lærerprofessionalisering
  • fælles tredje
  • medierende objekt
  • Integreret praktik
  • professionsudvikling
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • eksperimenthjulet
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • læreruddannelse, teori og praksis
  • professionsdannelse

Citationsformater