Hvordan børn lærer sig nye handlemuligheder og kompetencer: en undersøgelse af indsatser i folkeskolen baseret på positiv psykologi

Louise Tidmand, Frans Ørsted

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel handler om sammenhæng mellem elevers selvopfattelse, trivsel og læring i skolen. En sammenhæng, der er mere kompleks end det fremgår af vanlige pædagogiske diskussioner, der ofte opstiller disse størrelser uden relation til hinanden. Forskning viser, at det er gavnligt at have fokus på elevernes følelsesmæssige tilstand i skolen – deres motivation, engagement og selvfølelse har betydning for resultaterne af undervisningen – og omvendt. Læring og trivsel hænger sammen. Men hvordan kan man i skolen arbejde med det på en hensigtsmæssig måde? Fra feltet ”positiv psykologi” kommer der flere og flere svar på dette spørgsmål. Artiklen her præsenterer en aktuel undersøgelse af et sådant nyt dansk positivt psykologisk pædagogisk værktøj og ser på, hvad effekten af en sådan intervention er. Undersøgelsens resultater fremlægges og diskuteres med inddragelse af anden relevant tilsvarende forskning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind51
Udgave nummer2
Sider (fra-til)52-65
Antal sider14
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • Børn og unge
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Sundhed, ernæring og livskvalitet

Citationsformater