Abstract
Ræsonnementer og beviser er centrale i matematikundervisningen, men vi mangler viden om hvordan der kan arbejdes med dette i en dansk indskolingskontekst. Med udgangspunkt i Stylianides’ tre karakteristika for et matematisk bevis – accepterede udsagn, gyldige argumentationsformer og passende repræsentationer – undersøger vi indskolingselevers ræsonnementer og beviser når de arbejder med særligt designede ræsonnementsopgaver, i et kvalitativt interventionsstudie. Analysen viser at eleverne udvikler relativt sofistikerede ræsonnementer, og at der er progressioner i deres måder at argumentere og repræsentere på fra 1. til 3. klassetrin. Vi konkluderer at der er et stort potentiale i at arbejde målrettet med ræsonnementer og beviser i indskolingen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2024 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 7-26 |
Antal sider | 20 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 6 mar. 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Matematiske ræsonnementer
- Indskolingen