Hvordan kan du vide det? Indskolingselevers beviser og ræsonnementer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Ræsonnementer og beviser er centrale i matematikundervisningen, men vi mangler viden om hvordan der kan arbejdes med dette i en dansk indskolingskontekst. Med udgangspunkt i Stylianides’ tre karakteristika for et matematisk bevis – accepterede udsagn, gyldige argumentationsformer og passende repræsentationer – undersøger vi indskolingselevers ræsonnementer og beviser når de arbejder med særligt designede ræsonnementsopgaver, i et kvalitativt interventionsstudie. Analysen viser at eleverne udvikler relativt sofistikerede ræsonnementer, og at der er progressioner i deres måder at argumentere og repræsentere på fra 1. til 3. klassetrin. Vi konkluderer at der er et stort potentiale i at arbejde målrettet med ræsonnementer og beviser i indskolingen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2024
Udgave nummer1
Sider (fra-til)7-26
Antal sider20
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 6 mar. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Matematiske ræsonnementer
  • Indskolingen

Citationsformater