Hvordan påvirker den samtale, der foregår mellem lærere og elever, elevernes udvikling af fagsprog?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Abstract

Oplægget tager afsæt i min ph.d. afhandling Who Knows What? (2013). Her har jeg undersøgt, hvordan den sproglige dimension i et historieforløb indarbejdes i en femteklasse, hvor hovedparten af eleverne er tosprogede. Jeg har set på, hvilken viden eleverne forventes at have ved afslutningen af forløbet. I oplægget problematiserer jeg, lærernes forsøg på at skabe bro til elevernes viden, og jeg fremlægger mine overvejelser over, hvordan dette kan gøres mere målrettet. Mine overvejelser perspektiverer jeg ift., hvilken forberedelse det kræver af lærerne, og hvordan talesproget kan bruges som støtte til den skriftsproglige udvikling.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato21 jan. 2016
StatusUdgivet - 21 jan. 2016
BegivenhedNår koden er knækket: Læsning, skrivning og synlig læring - DGI Byen, København, Danmark
Varighed: 21 jan. 2016 → …

Konference

KonferenceNår koden er knækket
LokationDGI Byen
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode21/01/16 → …

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • tosprogede elever
  • historie

Citationsformater