Hvordan ser pædagogstuderendes naturfaglige kompetenceprofil ud?

Karen Bollingberg, Birgitte Damgaard

Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debat

Abstract

i har med stor interesse læst Niels Ejbye-Ernsts (NE-E) artikel i MONA, 2013(3), hvor udvalgte dele af en større ph.d.-afhandling bliver udfoldet. I artiklen bliver der taget udgangspunkt i hvordan pædagoger formidler natur til børn i skovbørnehaver, og på baggrund af et imponerende undersøgelsesmateriale og omfattende litteraturstudie vurderes det hvilken betydning pædagogers formidling har for børns interesse for og viden om natur og miljøområdet. Gennem artiklen belyses pædagogers didaktiske overvejelser når naturfag formidles til børnehavebørn, og der præsenteres mulige indsatsområder på pædagoguddannelsen som ville kunne forøge de kommende pæ-dagogers naturfaglige kompetencer og dermed bidrage til at skabe interesse for og viden om naturfag via brug af korrekte fagtermer og planlagte aktivitetsforløb. Vi har valgt at kommentere NE-E’s artikel ud fra fire overordnede spørgsmål:• Uddanner UCC pædagoger som kan udvikle børnehavebørns naturfaglige interesse og viden?• Hvad skal studerende lære på uddannelsen?/Hvad skal børn lære i børnehaven?• Hvilken naturfagsdidaktik benyttes i undervisningen på uddannelsen?/Er der en naturfagsdidaktik på førskoleområdet?• Hvilken kobling er der mellem uddannelse og profession?96240_mona-4-2013_.indd 6810-11-2013 12:27:28
OriginalsprogDansk
TidsskriftMona
Udgave nummer4
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Science i børnehaven

Citationsformater