Abstract
Denne artikel handler om realkompetencevurderinger på grundforløbet til to tekniske erhvervsuddannelser; automekaniker og gastronomi. Artiklen bygger på et antropologisk feltarbejde og stiller igennem forskellige elevperspektiver på det at blive bedømt, spørgsmålstegn ved evalueringernes ”objektive” karakter, ved at spørge: hvad der egentlig bedømmes? Argumentet er, at mens realkompetencevurderingsforløb i et uddannelsespolitisk og afklaringsperspektiv tjener mange formål, så risikerer de også at have uintenderede effekter og virke uigennemsigtige og ekskluderende. En af denne artikels hovedpointer er således, at bedømmelse aldrig foregår som en objektiv proces, men skal forstås som sociale processer, indlejret i kontekster og sociale relationer (Friche 2010, Filer & Pollard 2000).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | Cepra-Striben |
Vol/bind | 22 |
Udgave nummer | december 2017 |
Sider (fra-til) | 6-13 |
ISSN | 1903-8143 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Børn og unge
- udsatte unge
- frafald
- Skoler, fag og institutioner
- eud
- evaluering