Hvordan tror I sådan en som ham bliver vurderet? – (u)synlige kriterier for evaluering

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

1924 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel handler om realkompetencevurderinger på grundforløbet til to tekniske erhvervsuddannelser; automekaniker og gastronomi. Artiklen bygger på et antropologisk feltarbejde og stiller igennem forskellige elevperspektiver på det at blive bedømt, spørgsmålstegn ved evalueringernes ”objektive” karakter, ved at spørge: hvad der egentlig bedømmes? Argumentet er, at mens realkompetencevurderingsforløb i et uddannelsespolitisk og afklaringsperspektiv tjener mange formål, så risikerer de også at have uintenderede effekter og virke uigennemsigtige og ekskluderende. En af denne artikels hovedpointer er således, at bedømmelse aldrig foregår som en objektiv proces, men skal forstås som sociale processer, indlejret i kontekster og sociale relationer (Friche 2010, Filer & Pollard 2000).
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftCepra-Striben
Vol/bind22
Udgave nummerdecember 2017
Sider (fra-til)6-13
ISSN1903-8143
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • udsatte unge
  • frafald
  • Skoler, fag og institutioner
  • eud
  • evaluering

Citationsformater