Hvorfor er matematik så populært i 7. a?: En undersøgelse af elevers grunde til at værdsætte færdighedsorienteret matematikundervisning

Tom Steffensen, Helle Lykke Østerby

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

En af barriererne mod forandring af den færdighedsorienterede matematikundervisning der præger mange folkeskoleklasser, er at den fungerer godt i en skolekontekst. Sådan er det umiddelbare billede også i den 7.-klasse vi har fulgt gennem observationer og interviews. Her er matematik det højst værdsatte fag blandt elever med meget forskellige baggrunde. I vores analyse af elevinterviewene stiller vi skarpt på elevernes grunde til at kunne lide matematik. Analysen peger på at matematikundervisningens fortrin set fra elevperspektiv skal findes i en tydelig elevrolle, oplevelsen af læringsprogression og forestillinger om det lærtes betydning for fremtiden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)7-26
Antal sider20
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Skoler
  • fag og institutioner

Citationsformater