Abstract
En af barriererne mod forandring af den færdighedsorienterede matematikundervisning der præger mange folkeskoleklasser, er at den fungerer godt i en skolekontekst. Sådan er det umiddelbare billede også i den 7.-klasse vi har fulgt gennem observationer og interviews. Her er matematik det højst værdsatte fag blandt elever med meget forskellige baggrunde. I vores analyse af elevinterviewene stiller vi skarpt på elevernes grunde til at kunne lide matematik. Analysen peger på at matematikundervisningens fortrin set fra elevperspektiv skal findes i en tydelig elevrolle, oplevelsen af læringsprogression og forestillinger om det lærtes betydning for fremtiden.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
| Udgave nummer | 1 |
| Sider (fra-til) | 7-26 |
| Antal sider | 20 |
| ISSN | 1604-8628 |
| Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Skoler
- fag og institutioner