Abstract
Inden for skolesundhedsplejen er der stigende interesse for at arbejde ud fra en værdibaseret og involverende sundhedspædagogisk tilgang. Men hvordan gør man? I Randers Kommune har en 18 sundhedsplejersker i perioden 2007-2009 gennemført et omfattende sundhedspædagogisk udviklingsprojekt på alle skoler i kommunen i samarbejde med forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU. Resultatet er en række nye metoder, der kan anvendes direkte i det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde med børn og unge. Sundhedsplejerskerne har måttet bryde med vante tilgange i deres arbejde med at udvikle og afprøve nye metoder, og de har mødt såvel faglige som personlige udfordringer undervejs. De har blandt andet ladet eleverne sætte dagsordenen i sundhedssamtalen og fokuseret på selvværd og mental sundhed - også når det gjaldt de overvægtige børn. De har rykket sundhedsundervisningen helt frem til 2. klassetrin og talt om 'pubertet' med de yngste elever. Vægt og målebånd er blevet rekvisitter i et 'Sundhedscirkus', hvor elever i indskolingen har lært om sundhed gennem leg og andre aktiviteter som fx 'delfinrejsen'. Skilsmissebørn er blevet samlet i grupper, der har været rammen om erfaringsudveksling og en særlig pædagogisk intervention. Det samlede projekt er båret af en idé om at arbejde værdireflekteret og sundhedspædagogisk, hvilket implicerer professionel pædagogisk kompetenceudvikling.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2010 |
Status | Udgivet - 2010 |
Udgivet eksternt | Ja |