Abstract
Inden for skolesundhedsplejen er der stigende interesse for at arbejde ud fra en værdibaseret og involverende sundhedspædagogisk tilgang. Men hvordan gør man? I Randers Kommune har en 18 sundhedsplejersker i perioden 2007-2009 gennemført et omfattende sundhedspædagogisk udviklingsprojekt på alle skoler i kommunen i samarbejde med forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU. Resultatet er en række nye metoder, der kan anvendes direkte i det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde med børn og unge. Sundhedsplejerskerne har måttet bryde med vante tilgange i deres arbejde med at udvikle og afprøve nye metoder, og de har mødt såvel faglige som personlige udfordringer undervejs. De har blandt andet ladet eleverne sætte dagsordenen i sundhedssamtalen og fokuseret på selvværd og mental sundhed - også når det gjaldt de overvægtige børn. De har rykket sundhedsundervisningen helt frem til 2. klassetrin og talt om 'pubertet' med de yngste elever. Vægt og målebånd er blevet rekvisitter i et 'Sundhedscirkus', hvor elever i indskolingen har lært om sundhed gennem leg og andre aktiviteter som fx 'delfinrejsen'. Skilsmissebørn er blevet samlet i grupper, der har været rammen om erfaringsudveksling og en særlig pædagogisk intervention. Det samlede projekt er båret af en idé om at arbejde værdireflekteret og sundhedspædagogisk, hvilket implicerer professionel pædagogisk kompetenceudvikling.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Publikationsdato | 2010 |
| Antal sider | 1 |
| Status | Udgivet - 2010 |
| Udgivet eksternt | Ja |
| Begivenhed | Folkesundhedsdagene 2010 - Nyborg, Danmark Varighed: 29 sep. 2010 → 30 sep. 2010 |
Konference
| Konference | Folkesundhedsdagene 2010 |
|---|---|
| Land/Område | Danmark |
| By | Nyborg |
| Periode | 29/09/10 → 30/09/10 |