Indledning

Mathilde Sederberg, Malene Norup Stolpe

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Denne bog udspringer af en fælles interesse for trivsel hos børn og unge og for krop og bevægelse blandt en gruppe undervisere fra forskellige uddannelser ved Københavns Professionshøjskole. Vi startede i korridorerne og sidenhen i de to faglige miljøer ”Sundhedspædagogik” og ”Idræt og bevægelse”. Det første rigtige møde om bogen foregik på en hyggelig café, og derefter blev vores idéer vendt og drejet med ledelsen, hvorefter projektet begyndte at tage endelig form. Senere blev eksterne eksperter inviteret til at bidrage med kapitler til dén bog, du nu sidder med i hånden. Det har været en spændende proces, og vi vil gerne takke for det gode samarbejde på kryds og tværs – og takke vores ledelse for deres støtte og tro på projektet.
Titlen ”Børn og unges trivsel – et tværprofessionelt ansvar” henviser til, at velfærdsprofessionerne alle har et ansvar for at styrke børn og unges trivsel. Men hvorfor er ”trivsel” et så centralt begreb, når vi taler om børn og unge? Vi kan alle være enige om, at vi vil trivsel, men hvad er det essentielle ved netop dette begreb? Og hjælper det overhovedet at tale om trivsel, hvis man ikke handler for at styrke trivslen?
OriginalsprogDansk
TitelBørn og unges trivsel - et tværprofessionelt ansvar
RedaktørerMathilde Sederberg, Malene Norup Stolpe
Antal sider7
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2019
Sider11-17
ISBN (Trykt)978-87-412-7178-1
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Sundhed, ernæring og livskvalitet
  • Trivsel
  • mental sundhed

Citationsformater