Abstract
Denne bog udspringer af en fælles interesse for trivsel hos børn og unge og for krop og bevægelse blandt en gruppe undervisere fra forskellige uddannelser ved Københavns Professionshøjskole. Vi startede i korridorerne og sidenhen i de to faglige miljøer ”Sundhedspædagogik” og ”Idræt og bevægelse”. Det første rigtige møde om bogen foregik på en hyggelig café, og derefter blev vores idéer vendt og drejet med ledelsen, hvorefter projektet begyndte at tage endelig form. Senere blev eksterne eksperter inviteret til at bidrage med kapitler til dén bog, du nu sidder med i hånden. Det har været en spændende proces, og vi vil gerne takke for det gode samarbejde på kryds og tværs – og takke vores ledelse for deres støtte og tro på projektet.
Titlen ”Børn og unges trivsel – et tværprofessionelt ansvar” henviser til, at velfærdsprofessionerne alle har et ansvar for at styrke børn og unges trivsel. Men hvorfor er ”trivsel” et så centralt begreb, når vi taler om børn og unge? Vi kan alle være enige om, at vi vil trivsel, men hvad er det essentielle ved netop dette begreb? Og hjælper det overhovedet at tale om trivsel, hvis man ikke handler for at styrke trivslen?
Titlen ”Børn og unges trivsel – et tværprofessionelt ansvar” henviser til, at velfærdsprofessionerne alle har et ansvar for at styrke børn og unges trivsel. Men hvorfor er ”trivsel” et så centralt begreb, når vi taler om børn og unge? Vi kan alle være enige om, at vi vil trivsel, men hvad er det essentielle ved netop dette begreb? Og hjælper det overhovedet at tale om trivsel, hvis man ikke handler for at styrke trivslen?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Børn og unges trivsel - et tværprofessionelt ansvar |
Redaktører | Mathilde Sederberg, Malene Norup Stolpe |
Antal sider | 7 |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2019 |
Sider | 11-17 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-7178-1 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Sundhed, ernæring og livskvalitet
- Trivsel
- mental sundhed