Indledning til ungdom i udskolingen: - nye organiseringer af skoleliv og elevtilblivelser

Rikke Brown, Helene Falkenberg, Maj Sofie Rasmussen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne bog handler om, hvordan elever bliver til i forskellige organiseringer af grundskolens ældste klasser. Bogen indeholder tre analysekapitler, der alle analyserer skolehverdagens praksisser via dybdegående empiriske studier foretaget i forbindelse med tre ph.d.-projekter. Kapitlerne har alle afsæt i traditioner for uddannelsesforskning, som sætter fokus på skolens normer og kategoriseringspraksisser og hvordan forskellige elever positioneres og positionerer sig i skolen; traditioner, med rødder i bl.a. poststrukturalisme, sociologi og social praksisteori. Samtidig præsenterer kapitlerne hvert sit analysegreb med fokus på henholdsvis performativitet, symbolske grænsedragninger og et rytmeanalytisk blik. Herved kaster bogen lys på nye måder at organisere udskolingen med profillinjer og nye skoleklasser i særligt ungdomstilrettelagte skoleafdelinger (overbygningsskoler). Ikke mindst giver analyserne blik for de måske mere utilsigtede effekter af forskellige måder at organisere skole på.
OriginalsprogDansk
TitelUngdom i udskolingen : - nye organiseringer af skoleliv og elevtilblivelser
RedaktørerRene B. Christiansen
Antal sider15
ForlagUnge Pædagoger
Publikationsdato2020
Sider4-19
ISBN (Trykt)978-87-92914-65-1
StatusUdgivet - 2020
NavnForskning til skolen

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater