Indsatsledelse som profession: Spændingsfeltet mellem uddannelse og praksis

Mikkel Bøhm, Martin Thomsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen stiller skarpt på udfoldelsen af en bestemt ledelsesfunktion – indsatsledelse. Gennem observation af de enkelte træningselementer i den formelle indsatslederuddannelse, samt gennem hjelmkameraoptagelser fra virkelige ulykker, analyseres ledelsesfunktionen med afsæt i indsatslede-rens situationsbedømmelse og ledelsesidentitet. Artiklen viser, at der opstår et gab mellem de reflekterende og refleksive metoder, der indlæres i det formelle uddannelsesprogram, over for den kompromisløse hverdagspraksis, som lederfunktionen bliver udfoldet i efterfølgende. Ledelsesfunktionen i hverdagen adskiller sig fra uddannelseskonteksten ved ikke udelukkende at være rettet mod at skabe mening om selve sagen, men i lige så høj grad diskursivt forhandler den enkelte leders magt-position på skadestedet.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Udgave nummer3
Sider (fra-til)11-28
Antal sider17
ISSN1399-1442
StatusUdgivet - 9 okt. 2017

Emneord

  • beredskab
  • ledelse

Citationsformater