Abstract
Denne undersøgelse sætter fokus på indvandrerkvinders situation og muligheder for at deltage i danskuddannelse. Specielt fokuseres der på de grupper, der kan afgrænses ved følgende karakteristika:
Kvinder der har gennemført og bestået en danskuddannelse
Kvinder der har haft fravær undervejs i uddannelsen eller er frafaldet uddannelsen
Kvinder der har opbrugt deres ret til danskuddannelse men fortsat har behov for danskuddannelse
Kvinder der har fået et tilbud om danskuddannelse, men som ikke deltager i danskuddannelse.
Undersøgelsen er gennemført for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, som i deres udbud efterlyser mere viden om indvandrerkvindernes interesse og motivation i forhold til at gennemføre danskuddannelsen, ligesom ministeriet efterlyser viden om sprog-centres og jobcentres metoder i forhold til at tilrettelægge danskuddannelsen effektivt for kvinderne. Undersøgelsen besvarer spørgsmålene om, hvad der karakteriserer de fire grupper af indvandrerkvinder, hvordan danskuddannelsesindsatsen er tilrettelagt for kvinderne, hvilken effekt indsatsen har, samt hvilke muligheder og barrierer, der kan være for indvandrerkvindernes deltagelse i danskuddannelsen
Kvinder der har gennemført og bestået en danskuddannelse
Kvinder der har haft fravær undervejs i uddannelsen eller er frafaldet uddannelsen
Kvinder der har opbrugt deres ret til danskuddannelse men fortsat har behov for danskuddannelse
Kvinder der har fået et tilbud om danskuddannelse, men som ikke deltager i danskuddannelse.
Undersøgelsen er gennemført for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, som i deres udbud efterlyser mere viden om indvandrerkvindernes interesse og motivation i forhold til at gennemføre danskuddannelsen, ligesom ministeriet efterlyser viden om sprog-centres og jobcentres metoder i forhold til at tilrettelægge danskuddannelsen effektivt for kvinderne. Undersøgelsen besvarer spørgsmålene om, hvad der karakteriserer de fire grupper af indvandrerkvinder, hvordan danskuddannelsesindsatsen er tilrettelagt for kvinderne, hvilken effekt indsatsen har, samt hvilke muligheder og barrierer, der kan være for indvandrerkvindernes deltagelse i danskuddannelsen
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | AKF Forlaget |
Antal sider | 105 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7509-906-1 |
Status | Udgivet - 22 mar. 2010 |
Navn | AKF working paper |
---|
Emneord
- Indvandrerkvinder
- danskuddannelse