Inklusion i skole-og socialvæsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet handler om at skolen og socialvæsnet arbejder med de samme børn. I skolen er mange genstand for en speciel indsats og i socialvæsnet har de et særlig behov. På trods af at mange af børnene er de samme, er der logikker begge steder, der udfordrer samarbejdet. I kapitlet ses nærmere på inklusion i skolen og på socialvæsnets indsatser. Fælles er en stigende individualisering af børn, hvor det enkelte barn og dets forældre får ansvar for situation og udvikling, men med hver sin begrundelse. Der er også en ny styring, hvor det skole- eller socialfaglige viger for regler om, hvordan et barn skal behandles og en kontrol af om reglerne bliver fulgt.

OriginalsprogDansk
TitelInklusion og eksklusion : en grundbog
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Janne Hedegaard Hansen
Antal sider20
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2019
Sider255-274
Kapitel16
ISBN (Trykt)978-87-412-6968-9
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • inklusion
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater