Abstract
Kapitlet handler om at skolen og socialvæsnet arbejder med de samme børn. I skolen er mange genstand for en speciel indsats og i socialvæsnet har de et særlig behov. På trods af at mange af børnene er de samme, er der logikker begge steder, der udfordrer samarbejdet. I kapitlet ses nærmere på inklusion i skolen og på socialvæsnets indsatser. Fælles er en stigende individualisering af børn, hvor det enkelte barn og dets forældre får ansvar for situation og udvikling, men med hver sin begrundelse. Der er også en ny styring, hvor det skole- eller socialfaglige viger for regler om, hvordan et barn skal behandles og en kontrol af om reglerne bliver fulgt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Inklusion og eksklusion : en grundbog |
Redaktører | Kirsten Elisa Petersen, Janne Hedegaard Hansen |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2019 |
Sider | 255-274 |
Kapitel | 16 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6968-9 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- inklusion
- Læring, pædagogik og undervisning