TY - JOUR
T1 - Inklusion og eksklusion i skolens praksis
T2 - Approaching Inclusion – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel
AU - Schmidt, Maria Christina Secher
AU - Molbæk, Mette
AU - Hansen, Janne Hedegaard
AU - Jensen, Charlotte Riis
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forståelser af den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemført med det formål at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der etablerer sig gennem både inklusions- og eksklusionsprocesser. Elever, der identificeres som afvigende, opleves generelt som problemskabende, og elevers forskellighed synes således ikke forstået og håndteret som netop forskelligheder, der udgør en naturlig del af den sociale praksis, og som er både forventelig, ønsket og en styrke, som målet om den inkluderende skole fordrer.
AB - I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forståelser af den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemført med det formål at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der etablerer sig gennem både inklusions- og eksklusionsprocesser. Elever, der identificeres som afvigende, opleves generelt som problemskabende, og elevers forskellighed synes således ikke forstået og håndteret som netop forskelligheder, der udgør en naturlig del af den sociale praksis, og som er både forventelig, ønsket og en styrke, som målet om den inkluderende skole fordrer.
KW - inklusion
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - pædagogisk praksis
KW - folkeskolen
KW - eksklusion
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0015-5837
SP - 36
EP - 39
JO - Folkeskolen
JF - Folkeskolen
ER -