Inklusion og eksklusion i skolens praksis: Approaching Inclusion – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel

Maria Christina Secher Schmidt, Mette Molbæk, Janne Hedegaard Hansen, Charlotte Riis Jensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forståelser af den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemført med det formål at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der etablerer sig gennem både inklusions- og eksklusionsprocesser. Elever, der identificeres som afvigende, opleves generelt som problemskabende, og elevers forskellighed synes således ikke forstået og håndteret som netop forskelligheder, der udgør en naturlig del af den sociale praksis, og som er både forventelig, ønsket og en styrke, som målet om den inkluderende skole fordrer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFolkeskolen
Sider (fra-til)36-39
Antal sider4
ISSN0015-5837
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • inklusion
  • Skoler, fag og institutioner
  • pædagogisk praksis
  • folkeskolen
  • eksklusion

Citationsformater