Abstract
Aktionslæring kan være en metode, som læringsvejlederen kan bruge til at understøtte praksisnær kompetenceudvikling i teams ude på skolerne med fokus på at arbejde undersøgende og eksperimenterende med den nyeste viden om læring og undervisning i egen praksis.I denne artikel præsenteres en aktionslæringsmodel kaldet Innovations aktionslæringsmodellen, som beskriver en metode for, hvordan nye tiltag og innovationer kan undersøges og eksperimenteres med i teamfællesskaber, gennem aktioner i egen praksis. Modellen giver redskaber til at arbejde med både forberedelse, gennemførsel og evaluering af undervisning gennem fælles projekter og aktioner. Igennem didaktiske samtaler i teams herom fremmes og raffineres didaktisk nytænkning og etablering af ny viden om læring og didaktik.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Liv I Skolen |
| Vol/bind | 18 |
| Udgave nummer | 1 |
| Sider (fra-til) | 38-51 |
| Antal sider | 14 |
| ISSN | 1398-2613 |
| Status | Udgivet - 2016 |
| Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- organisationsudvikling
- aktionslæring