Innovationsaktionslæringsmodellen: en aktionslæringsmodel til arbejde med nytænkning af pædagogisk praksis i team

Jette Aabo Frydendahl, Bente Kjeldbjerg Andersen, Karen Thastum

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Aktionslæring kan være en metode, som læringsvejlederen kan bruge til at understøtte praksisnær kompetenceudvikling i teams ude på skolerne med fokus på at arbejde undersøgende og eksperimenterende med den nyeste viden om læring og undervisning i egen praksis.I denne artikel præsenteres en aktionslæringsmodel kaldet Innovations aktionslæringsmodellen, som beskriver en metode for, hvordan nye tiltag og innovationer kan undersøges og eksperimenteres med i teamfællesskaber, gennem aktioner i egen praksis. Modellen giver redskaber til at arbejde med både forberedelse, gennemførsel og evaluering af undervisning gennem fælles projekter og aktioner. Igennem didaktiske samtaler i teams herom fremmes og raffineres didaktisk nytænkning og etablering af ny viden om læring og didaktik.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLiv I Skolen
Vol/bind18
Udgave nummer1
Sider (fra-til)38-51
Antal sider14
ISSN1398-2613
StatusUdgivet - 2016
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • organisationsudvikling
  • aktionslæring

Citationsformater