Abstract
Det er en global trend, at engelsk udbydes fra 1. klasse, men der mangler viden om implementering af fagets kulturdimension for målgruppen. Nogle didaktiske læremidler kan kritiseres for stereotype fremstillinger af engelsksproget kultur og det foreslås, at billedbøger kan være et alternativ. Artiklens formål er at undersøge, hvordan billedbøger, som kan styrke fagets kulturdimension og skabe affordans for interkulturel læring, kan udvælges. Artiklen redegør for den teoretiske baggrund: kultur i eksisterende læremidler, billedbøger som alternativ og billedbøger til interkulturel læring. Herefter præsenteres et kritisk review af fire sæt eksisterende kriterier til udvælgelse af sådanne billedbøger. Gennemgangen viser, at kriterierne hver for sig ikke er fyldestgørende til besvarelse af forskningsspørgsmålet. Med udgangspunkt i en syntese af de eksisterende kriterier, præsenteres efterfølgende et nyt sæt selektionskriterier. Afslutningsvis anvendes de udvalgte kriterier til en deduktiv, kvalitativ indholdsanalyse af én såkaldt realistisk og én postmoderne billedbog for at illustrere, hvordan de kan anvendes i praksis. Analysen peger på, at kriterierne er anvendelige ift. at skærpe bevidstheden om billedbøgers affordans for interkulturel læring for målgruppen.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Nordic Journal of Language Teaching and Learning |
| Vol/bind | 13 |
| Udgave nummer | 1 |
| Sider (fra-til) | 1-22 |
| Antal sider | 22 |
| ISSN | 2703-8629 |
| DOI | |
| Status | Udgivet - 18 maj 2025 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- interkulturel læring
- engelskundervisning
- billedbøger
- semantiske læremidler
- tidlig sprogstart
- læremiddelvurdering