Abstract
Behovsanalyser af engelsk-, tysk- og franskundervisningen i Danmark viser, at grundskoleelever efterspørger fremmedsprogsundervisning, der er meningsfuld, og hvor sproget anvendes til kommunikation (Slåttvik m.fl. 2020; Daryai-Hansen m.fl. 2020; Verstraete-Hansen & Kanareva-Dimitrovska 2020). Undersøgelserne bekræfter international forskning, som i mange år har undersøgt og udviklet indholdsdimensionen i fremmedsprogene (Byram 1997; Byram 2021; Byram & Risager 1999; Guilherme, 2002; McConachy et.al. 2022). Det betyder, at der fortsat er et behov for at udvikle didaktiske tilgange i sprogfagene, som udvikler elevernes interkulturelle og sproglige læring igennem et indhold og en didaktik, der er vedkommende for eleverne. I artiklen præsenterer vi kort aktionslæringsprojektet Motivation for fremmedsprog og FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling: et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring (Svarstad, von Holst-Pedersen, Watson, Appel & i 2022). Derefter introducerer vi en Cyklus-Task-Chunks-tilgang, som er udviklet og afprøvet i projektet, og vi viser, hvordan den kan bidrage til at imødekomme behovet for en integreret tilgang til interkulturel og sproglig læring i hhv. engelsk, tysk og fransk i udskolingen. Tilgangen på en synergi imellem cyklusmodellen for interkulturel læring (Risager & Svarstad 2020) og en stilladsering af den sproglige udvikling med afsæt i en task- og chunksbaseret kommunikativ sprogundervisning (Pedersen 2019, von Holst-Pedersen 2018ii .
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sprogforum |
Vol/bind | 29 |
Udgave nummer | 76 |
Sider (fra-til) | 15-30 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 0909-9328 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Cyklus model for interkulturel læring
- taskbaseret sproglæring og -undervisning
- chunks
- bæredygtighed