TY - UNPB
T1 - Internationale policies og nationale handleplaner for sundhedsfremme og uddannelse for bæredygtig udvikling i skolen
T2 - transformationer og oversættelser
AU - Madsen, Katrine Dahl
AU - Nordin, Lone Lindegard
AU - Simovska, Venka
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Målet med denne dokumentanalyse er at klarlægge de internationale og nationale politiske rammer, der er sat for arbejdet med sundhedsfremme og bæredygtig udvikling i grundskolen i Danmark i dag. Hensigten er at undersøge, hvor begreberne kommer fra, hvad skolerne er forpligtede på, fællestræk og forskelle på områderne og de vægtninger og tolkninger, der har fundet sted gennem tiden. Analysen har således to overordnede mål: 1) at belyse, hvordan sundhedsfremme og uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU) artikuleres og adresseres i centrale internationale og nationale policies i relation til grundskolen med fokus på de centrale pædagogisk-didaktiske spørgsmål om mål, tilgange, kompetencer/viden og kontekst, 2) at belyse de transformationsprocesser, der kommer til udtryk i forholdet mellem internationale og nationale policies indenfor sundhedsfremme og bæredygtig udvikling i relation til grundskolen. I det følgende introduceres først det teoretiske udgangspunkt for analysen, de centrale begreber samt tilgangen til analysen. Herefter følger analysen, der er delt op i tre større afsnit: 1) Udviklingsfasen ? de første internationale dokumenter, 2) Implementeringen ? de internationale handleplaner, 3) De nationale rammer. Efter hvert afsnit samles op på de centrale spørgsmål om mål, tilgange, kompetencer/viden og kontekst. Som et gennemgående tema diskuteres brud og spændinger, der viser sig i de politiske intentioner, fra de første internationale dokumenter til de senere handleplaner og nationale politikker og strategier.
AB - Målet med denne dokumentanalyse er at klarlægge de internationale og nationale politiske rammer, der er sat for arbejdet med sundhedsfremme og bæredygtig udvikling i grundskolen i Danmark i dag. Hensigten er at undersøge, hvor begreberne kommer fra, hvad skolerne er forpligtede på, fællestræk og forskelle på områderne og de vægtninger og tolkninger, der har fundet sted gennem tiden. Analysen har således to overordnede mål: 1) at belyse, hvordan sundhedsfremme og uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU) artikuleres og adresseres i centrale internationale og nationale policies i relation til grundskolen med fokus på de centrale pædagogisk-didaktiske spørgsmål om mål, tilgange, kompetencer/viden og kontekst, 2) at belyse de transformationsprocesser, der kommer til udtryk i forholdet mellem internationale og nationale policies indenfor sundhedsfremme og bæredygtig udvikling i relation til grundskolen. I det følgende introduceres først det teoretiske udgangspunkt for analysen, de centrale begreber samt tilgangen til analysen. Herefter følger analysen, der er delt op i tre større afsnit: 1) Udviklingsfasen ? de første internationale dokumenter, 2) Implementeringen ? de internationale handleplaner, 3) De nationale rammer. Efter hvert afsnit samles op på de centrale spørgsmål om mål, tilgange, kompetencer/viden og kontekst. Som et gennemgående tema diskuteres brud og spændinger, der viser sig i de politiske intentioner, fra de første internationale dokumenter til de senere handleplaner og nationale politikker og strategier.
KW - policy
KW - schools
KW - health promotion
KW - education for sustainable development
KW - Grundskole
KW - Sundhedspædagogik
KW - Uddannelsespolitik
M3 - Working paper
BT - Internationale policies og nationale handleplaner for sundhedsfremme og uddannelse for bæredygtig udvikling i skolen
ER -