Abstract
Hvis den tidlige fremmedsprogsundervisning skal have et positivt udbytte for skolens flersprogede elever, er det nødvendigt at medtænke deres læringsforudsætninger. I denne artikel trækkes der på kendte andetsprogspædagogiske tilgange med eksempler fra engelskundervisningen i Tidligere Sprogstart projektet. I kapitlet fremhæves det, hvordan sproglig stilladsering på tre niveauer: makro-stilladsering, mesostilladsering og mikro-stilladsering sammen med inddragelse af flersprogethedsdidaktik er med til at skabe en anerkendende og inkluderende klasserumskultur, der fremmer alle elevernes udbytte af den tidlige sprogstart.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Tidligere sprogstart : en ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed |
| Redaktører | Petra Daryai-Hansen, Dorte Albrechtsen |
| Antal sider | 12 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskole |
| Publikationsdato | 2018 |
| Sider | 250-261 |
| Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog
- tidligere sprogstart
- flersprogethed
- flersprogethedsdidaktik
- sprogtilegnelse
- flersprogethedsdidaktik
- dansk som andetsprog