Abstract
Screeninger er på vej ind i det socialfaglige arbejde. Hvad kommer det til at betyde?
I denne artikel giver vi et bud, idet vi undersøger, hvad der sker, når familieplejekonsulenter tager nye screeningsredskaber i brug i deres arbejde med at vurdere trivsel og læring hos børn anbragt i pleje.
Mere konkret undersøger vi, hvordan to screeningsredskaber er rejst fra andre faggrupper og ud til familieplejekonsulenter i otte kommuner, som har omformet dem, forhandlet deres værdi og i sidste ende gjort dem nyttige i deres socialfaglige arbejde.
Analysen viser, at den nye screeningspraksis giver faggruppen adgang til viden, der tidligere ikke har tilhørt dem.
Artiklen understreger, at erfaringer fra pilotforsøg, som det vi her rapporterer fra, kan bidrage med væsentlig viden om, hvordan screeninger kan blive værdifulde i en socialfaglig praksis.
I denne artikel giver vi et bud, idet vi undersøger, hvad der sker, når familieplejekonsulenter tager nye screeningsredskaber i brug i deres arbejde med at vurdere trivsel og læring hos børn anbragt i pleje.
Mere konkret undersøger vi, hvordan to screeningsredskaber er rejst fra andre faggrupper og ud til familieplejekonsulenter i otte kommuner, som har omformet dem, forhandlet deres værdi og i sidste ende gjort dem nyttige i deres socialfaglige arbejde.
Analysen viser, at den nye screeningspraksis giver faggruppen adgang til viden, der tidligere ikke har tilhørt dem.
Artiklen understreger, at erfaringer fra pilotforsøg, som det vi her rapporterer fra, kan bidrage med væsentlig viden om, hvordan screeninger kan blive værdifulde i en socialfaglig praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Specialpaedagogik |
Vol/bind | 44 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 41-53 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 0107-0649 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Uddannelse, professioner og erhverv