Kapitel 8. In- og ekskluderende læringsmiljøer – SYstematisk KLassekammerathjælp (SYKL) som en mulighed for at understøtte sociofaglige fællesskaber

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel kan du læse om sociofaglige elevfællesskaber, der præsenterer en tilgang til inklusion, som lægger vægt på både det sociale og faglige aspekt af elevernes deltagelse. Gennem den indledende case oplever du en anskueliggørelse af, hvordan didaktiske valg har betydning for de deltagelsesmuligheder, eleverne (ikke) har. Casen viser yderligere, hvordan eksklusionsprocesser kan gemme sig i den didaktiske tilrettelæggelse. Under din læsning af kapitlet her erfarer du også, at forskning peger på, at når professionelle mødes i skolen for at drøfte en bekymring i forhold til en elev, en gruppe eller en klasse, så taler de sjældent om, hvilken betydning læringsmiljøet har i forhold til social og faglig trivsel. Derfor får du ligeledes indblik i forskning om, hvordan du kan udvikle undervisningen, så elever deltager mere aktivt. SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) fremhæves som en mulighed for at understøtte, at det er legitimt for eleverne at deltage både socialt og fagligt i undervisningen på én og samme tid. SYKL bygger på peer-tutoring, hvor læringsrelationen er symmetrisk, men hvor eleverne i interaktionen på skift indtager rollen som hjælper eller den, som bliver hjulpet. Du får eksempler på, at makkersamarbejdet kan være en måde at skabe et trygt læringsrum på, hvor elever kan opleve deltagelsesmuligheder, hvilket kan være med til at forbygge følelsen af eksklusion.
OriginalsprogDansk
TitelGrundbog i specialpædagogik. Alle med i undervisningen
RedaktørerHelle Kloppenborg
Antal sider15
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2025
Sider153-168
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788759343814
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • folkeskolen
  • inklusion
  • specialundervisning
  • eksklusion

Citationsformater