Klassedannelsens (rytmiske) mikroprocesser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Skoleklassedannelsens (rytmiske) mikroprocesser handler om klassedannelsesprocesser i overbygningsskoler for 7.-9. klassetrin og de mere upåagtede processer og skoleorganiseringernes mikroliv samt de utilsigtede effekter af overbygningsskoleorganiseringen. Denne klassedannelsespraksis fremanalyseres som en kategoriseringspraksis, hvor faglige og sociale kategoriseringer af eleverne danner grundlag for, hvordan lærerne og lederne forbinder og adskiller eleverne i skoleklasser. Denne kategoriseringspraksis giver indblik i, hvordan lærerne og lederne via fordelinger og kategoriseringer af eleverne, gør nogle elevmåder, -attituder og -energier legitime og andre illegitime. Kapitlets sidste analysedel fokuserer blikket på eleverne og på skolelivet. Kapitlet giver endvidere indblik i, hvordan elevmåder og -tilblivelser skabes i tætte forbundetheder med overbygningsskolens organiseringer, der er gennemtrængt af ambitioner om at skabe en skolekultur, der integrerer ungdomsliv og -kultur i indretninger og organiseringer. Denne ungdomsgørelse udgør vigtige komponenter i udpegninger af legitime og illegitime elevmåder og har således betydning for elevernes subjektiveringsprocesser og mulighed for at forbinde sig til skolens læringsdagsorden i overbygningsskolen.
OriginalsprogDansk
TitelUngdom i udskolingen : - nye organiseringer af skoleliv og elevtilblivelser
RedaktørerRene B. Christiansen
Antal sider37
ForlagUnge Pædagoger
Publikationsdato2020
Sider55-92
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-92914-65-1
StatusUdgivet - 2020
NavnForskning til skolen

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater