TY - JOUR
T1 - Klassekammerathjælp i matematik
T2 - når makkersamarbejdet er nyt og svært
AU - Schmidt, Maria Christina Secher
AU - Malm, Signe Gottschau
AU - Thygesen, Stine
AU - Hansen, Kenneth Reinecke
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - Artiklen præsenterer et dansk interventionsprojekt om SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) i 4. klasses matematik, hvor elever samarbejder i makkerpar med skiftende roller som tutor og tutee. Gennem videoanalyse og interviews med elever og lærere undersøges udfordringer i makkersamarbejdet, særligt når elevernes faglige niveauer er forskellige. Analysen peger på behovet for støtte til elevernes refleksion og samarbejdsstrategier. Studiet bidrager med indsigt i, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så alle elever får mulighed for aktiv deltagelse i dialogbaseret matematik og afsluttes med handleperspektiver for lærere, der ønsker at fremme inkluderende samarbejde.
AB - Artiklen præsenterer et dansk interventionsprojekt om SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) i 4. klasses matematik, hvor elever samarbejder i makkerpar med skiftende roller som tutor og tutee. Gennem videoanalyse og interviews med elever og lærere undersøges udfordringer i makkersamarbejdet, særligt når elevernes faglige niveauer er forskellige. Analysen peger på behovet for støtte til elevernes refleksion og samarbejdsstrategier. Studiet bidrager med indsigt i, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så alle elever får mulighed for aktiv deltagelse i dialogbaseret matematik og afsluttes med handleperspektiver for lærere, der ønsker at fremme inkluderende samarbejde.
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1604-8628
VL - 2025
SP - 45
EP - 65
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
IS - 3
ER -