Klassekammerathjælp i matematik: når makkersamarbejdet er nyt og svært

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer et dansk interventionsprojekt om SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) i 4. klasses matematik, hvor elever samarbejder i makkerpar med skiftende roller som tutor og tutee. Gennem videoanalyse og interviews med elever og lærere undersøges udfordringer i makkersamarbejdet, særligt når elevernes faglige niveauer er forskellige. Analysen peger på behovet for støtte til elevernes refleksion og samarbejdsstrategier. Studiet bidrager med indsigt i, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så alle elever får mulighed for aktiv deltagelse i dialogbaseret matematik og afsluttes med handleperspektiver for lærere, der ønsker at fremme inkluderende samarbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2025
Udgave nummer3
Sider (fra-til)45-65
Antal sider10
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2025

Citationsformater