Abstract
Artiklen undersøger, hvordan udforskningen af bekymringsvækkende børneliv på tværfaglige møder påvirkes af et krav om effektivitet, og hvorledes dette får betydning for de handletiltag, der igangsættes. Det tværfaglige samarbejde er et centralt element i tidlig indsats med dets fokus på opsporing og forebyggelse af problemer i børns liv, og i forlængelse af dette iværksættelse af indsatser hurtigst muligt. Med afsæt i en eksemplarisk case fremanalyseres, hvorledes tidlig indsats i kombination med et tidspresset arbejdsliv installerer et rationale om effektivitet, hvilket stiller sig i vejen for en udforskende dialog om dels vanskelighederne for barnet, dels betingelserne for det pædagogiske arbejde med børnene. For børnene betyder det, at udforskning af problemer for børnene erstattes med 'quick-fix', der ikke inddrager pædagogers nuancerede viden om børnelivet. Det medfører ufleksible løsninger og samarbejdsprocesser, der i praksis indskrænker pædagogers handlerum og diskvalificerer deres faglighed. Denne klemthed bidrager til, at tidlig indsats kan blive en forkert indsats.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift |
Vol/bind | 61 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 24-34 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 1903-0002 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- Tidlig indsats
- Tværprofessionelt samarbejde
- opsporing af udsathed