Abstract
I denne artikel undersøger vi institutionsanbragte unges muligheder for at føre et ungeliv sammen med andre unge. Vi retter fra et ungeperspektiv fokus på, hvordan de unges handlinger er forbundet med modsætningsfulde betingelser for at kunne udvikle sit liv i og på tværs af deres ungehjem. Handlinger der indimellem kan blive opfattes som modstand mod det pædagogiske projekt, som andre i høj grad rammesætter og styrer. Gennem artiklen diskuterer vi, hvordan vi kan forstå unges handlinger som kollektive engagementer i udvikling af livsførelse, og hvordan professionelle ved at koble sig på unges engagementer kan bidrage til at understøtte de unges liv.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift |
| ISSN | 1903-0002 |
| Status | Accepteret/In press - 2025 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Ungdomsliv
- navigationer
- Socialt arbejde og sociale forhold
- anbringelse
- børne- og ungehjem