Abstract
I disse år sker der store ændringer og endda en indskrænkning af pædagogers egne faglige vurderinger og prioriteringer. Det sker eksempelvis gennem øget standardisering, testning samt evaluering. Pædagogik bliver konceptualiseret og argumentation og begrundelse for bestemte programmer baserer sig på, at der er evidens for metodernes effektivitet. Når koncepter og metoder efterspørges eller pålægges praksis, kan det ses som et resultat af forskellige værdier, interesser og logikker. Det giver stof til eftertanke, når flere af Veras artikelforfattere argumentere for at få genetableret en kritisk attitude i pædagogisk praksis og fremhæver, at pædagogiske afgørelser skal tages af praktikerne, samt at deres professionelle skøn skal ske på basis af deres viden og kunnen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 73 |
Tidsskrift | Vera |
Udgave nummer | 73 |
Sider (fra-til) | 3 |
ISSN | 1397-4157 |
Status | Udgivet - dec. 2015 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- evidens
- evaluering
- Socialt arbejde og sociale forhold
- dokumentation