Koncepter, pædagogik og kritik

Anthon Sand Jørgensen, Unni Lind

Publikation: Bidrag til tidsskriftForord

Abstract

I disse år sker der store ændringer og endda en indskrænkning af pædagogers egne faglige vurderinger og prioriteringer. Det sker eksempelvis gennem øget standardisering, testning samt evaluering. Pædagogik bliver konceptualiseret og argumentation og begrundelse for bestemte programmer baserer sig på, at der er evidens for metodernes effektivitet. Når koncepter og metoder efterspørges eller pålægges praksis, kan det ses som et resultat af forskellige værdier, interesser og logikker. Det giver stof til eftertanke, når flere af Veras artikelforfattere argumentere for at få genetableret en kritisk attitude i pædagogisk praksis og fremhæver, at pædagogiske afgørelser skal tages af praktikerne, samt at deres professionelle skøn skal ske på basis af deres viden og kunnen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer73
TidsskriftVera
Udgave nummer73
Sider (fra-til)3
ISSN1397-4157
StatusUdgivet - dec. 2015

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • evidens
  • evaluering
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • dokumentation

Citationsformater