Kortlægninger med børn: om empirisk at indfange udviklinger i børns skoleliv over tid

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen beskæftiger sig med et metodiske arbejde med at udvikle en kortlægningsmetode som en del af interviews med børn. Arbejdet er gjort i forbindelse med min ph.d.-afhandling, hvor jeg med inspiration fra den kritiske psykologis medforskertænkning tilrettelagde et 10 måneder langt feltarbejde i en skoleklasse, ”x-klassen”, fra 3. til 4. klassetrin. Feltarbejdet var rettet mod at følge børnenes fællesskaber og konflikter over tid for at få indblik i, hvordan sociale processer i børnenes arbejde med at udvikle konflikter og fællesskaber sammen får betydning for in- og eksklusion af børn i almenskolen. Artiklen henvender sig til forskere, praktikere og studerende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind7
Udgave nummer2
Sider (fra-til)28-37
Antal sider10
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • forskning
  • inklusion
  • praksisforskning
  • børneforskning
  • mapping
  • kritisk psykologi
  • skole

Citationsformater