Kreative læringsprocesser og nye fællesskaber: en undersøgelse af betydningen af scenekunstforløb i folkeskolen

Anne Mette W. Nielsen, Rikke Platz Cortsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

I denne rapport præsenterer vi en undersøgelse af elevers møder med scenekunst som kreativ læringsproces i udskolingen. I undersøgelsen har vi over tre år fulgt et
scenekunstforløb for 8. klasser i et samarbejde mellem Urbanskolen i Esbjerg og C:NTACT. Forløbet omfatter hele 8. årgang af skolens tre afdelinger og søger på tværs af sociale, kulturelle og geografiske forskelle af styrke elevernes fællesskaber med hinanden og med deres lærere.
Rapporten belyser fra et ungeperspektiv de bærende
elementer i forløbet og synliggør, hvordan det samlet
set bidrager til forandringer i elevernes fællesskaber undervejs og efterfølgende. Den er udarbejdet af Center for Ungdomsforskning og støttet af LAURITZEN FONDEN.
Rapporten henvender sig til lærere, pædagoger og ledelse i relation til folkeskolen, samt kunstnere og andre praktikere, der arbejder i krydsfeltet mellem unge, kunst og skole. Bredere set retter den sig til forskere, studerende, beslutningstagere og institutioner indenfor skole- og kulturområdet.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • folkeskolen
  • kunst i skolen
  • udskolingen
  • scenekunst
  • kreative læringsprocesser

Citationsformater