Abstract
Der er mange forskellige faglige forståelser af teknologi i og omkring faget teknologiforståelse. Og den faglige diversitet risikerer at udfordre fagets sammenhængskraft. Denne artikel undersøger, hvordan henholdsvis en repræsentativ og en performativ ontologi giver for-skellige handlemuligheder i forhold til de forskellige perspektiver på teknologi. Med udgangspunkt i studier af videnskab og teknologi (STS) er det overordnede argument, at hvor en repræsentativ ontologi indby-der til et nulsumsspil mellem forståelser, der tillader en performativ ontologi i modsætning hertil at eksplicitere ordet teknologiforståelse som et fagligt begreb for den måde, hvorpå en given forståelse kommer til udtryk i en algoritme, brugspraksis, designproces, osv. Begrebet om enactment foreslås i den forbindelse som en måde at indfange forskel-lige teknologiforståelser, der både kan didaktiseres til undervisning i skolen og medvirke til udvikling af lærerfaglig teknologiforståelse på læreruddannelsen. Afslutningsvis diskuterer artiklen, hvordan faglige sammenblandinger og flydende faggrænser kan danne udgangspunkt for en fremtidig fagdidaktik.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Vol/bind | 6 |
Udgave nummer | 10 |
Sider (fra-til) | 100-126 |
Antal sider | 28 |
ISSN | 2445-6810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2021 |