Kvalificering til sundhedspædagogisk værdiafklaring: Ph.d.-afhandling

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

Et professionelt sundhedsarbejde udfoldes i et kompleks af begreber og udfordringer. Hverken de sundhedsprofessionelle eller de borgere, sundhedsarbejdet implicerer, er "trivialmaskiner", der kan kontrolleres af ydre forhold. De er i stand til at adskille sig fra deres omverden og orientere sig ud fra sig selv ved at træffe beslutninger - ved at vælge. Beslutninger og valg relateret til sundhed træffes på grundlag af egen gradvist opbyggede bevidsthed, som består af værdier, indsigt, viden og erfaringer med tidligere valg. Ph.d.-projektet beskæftiger sig med sundhedsprofessionelles kommunikation og iagttagelser af værdier gennem pædagogisk udviklingsarbejde. Det overordnede tema er værdier og sundhedspædagogik i sundhedsvæsenet. Projektet afdækker de sundhedspædagogiske kompetencer, som er en del forudsætningen for at kunne arbejde værdireflekteret. To forskningsbaserede pædagogiske udviklingsprojekter: "Sundhedsplejen ved en skillevej" og "Værdier i sundhedsarbejdet i Grønland" danner empirisk baggrund. Aktørerne er dels sundhedsplejersker, der beskæftiger sig med skolesundhedsarbejde i Københavns Kommune, og dels hjemmesygeplejersker og andre, der beskæftiger sig med sundhedsundervisning eller forebyggelse og sundhedsfremme i Grønland.
OriginalsprogDansk
ForlagDPU, Aarhus Universitet
StatusUdgivet - 2007
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Værdiafklaring
  • Sundhedspædagogik
  • Sundhedsfremme
  • Forebyggelse
  • Dannelse
  • Kompleksitet
  • Value clarification
  • Health education
  • Health promotion
  • Prevention
  • Bildung
  • Complexity

Citationsformater