Abstract
Fastholdelse af lærere i den danske folkeskole er blevet en presserende problemstilling, og mange skoleledelser stiller sig spørgsmål om, hvad de som ledelse kan gøre for, at lærerne har lyst til at blive og aktivt vælger folkeskolen til? Forskningen i fastholdelse viser, at lærere forlader folkeskolen, når de møder arbejdsvilkår, som de oplever, forhindrer dem i at agere som professionelle. Hidtil har forskningen på området primært rettet fokus mod lærere, som har sagt op. I denne artikel præsenteres i stedet en kvalitativ analyse af nuværende folkeskolelæreres overvejelser om at blive i eller forlade folkeskolen, og hvilke ledelsesmuligheder ledere griber til for at forsøge at holde på dem. Med afsæt i en metaforanalyse præsenterer artiklen tre typer af overvejelser hos lærerne om at blive eller gå: Magtesløshed og flugt, effektivisering og udmattelse samt livsovervejelser og faglige fristelser kombineret med tre tilhørende ledelsesmetaforer, der kan inspirere ledere i folkeskolen til at skabe arbejdspladser, lærere ønsker at blive på: Lederen som hhv. akutberedskab, tids- og opgavepuslespiller og arbejds- og livsvejleder. Vi samler op på analysen ved at foreslå en samlende ledelsesmetafor, der balancerer hensynet til den enkelte lærer med hensynet til det organisatoriske fællesskab, nemlig skoleledelse som værtskab.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Artikelnummer | 3 |
| Tidsskrift | LEDERLIV – inspiration til livet som leder |
| Vol/bind | 9 |
| Sider (fra-til) | 1-23 |
| Antal sider | 23 |
| ISSN | 2446-0532 |
| Status | Udgivet - sep. 2025 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- skoleledelse
- Fastholdelse
- psykisk arbejdsmiljø
- lærermangel