Abstract
Denne artikel undersøger digitale teknologiers rekonfi guration i skiftende uddannelseskontekster. Fra et efteruddannelsesforløb om teknologiforståelse, det 21. århundredes kompetencer og nye lærerroller følger vi to læreres implementering af et undervisningsforløb på deres skole, der er inspireret af erfaringer med Padlet-teknologien, som de har gjort sig i forbindelse med efteruddannelsesforløbet. Selvom
undervisningsforløbet i skolen omhandler kreativitet og kollaboration, bruger
børnene Padlet-teknologien på uventede og ifølge lærerne upassende måder, som
rækker ud over skolens legitime videnspraksis. Vi peger i artiklen på behovet for
en lærerfaglig teknologiforståelse i læreres efteruddannelsesforløb, der indbefatt er
digitale teknologiers rekonfi guration i situerede praksisser, og som favner teknologi
som en kulturkraft.
undervisningsforløbet i skolen omhandler kreativitet og kollaboration, bruger
børnene Padlet-teknologien på uventede og ifølge lærerne upassende måder, som
rækker ud over skolens legitime videnspraksis. Vi peger i artiklen på behovet for
en lærerfaglig teknologiforståelse i læreres efteruddannelsesforløb, der indbefatt er
digitale teknologiers rekonfi guration i situerede praksisser, og som favner teknologi
som en kulturkraft.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 7 |
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og -profession |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 125-143 |
Antal sider | 18 |
Status | Udgivet - 20 dec. 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning