Lærerfaglig teknologiforståelse: – digitale teknologiers rekonfiguration fra uddannelse til praksis

Thilde Emilie Møller, Vibeke Schrøder, Mads Middelboe Rehder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger digitale teknologiers rekonfi guration i skiftende uddannelseskontekster. Fra et efteruddannelsesforløb om teknologiforståelse, det 21. århundredes kompetencer og nye lærerroller følger vi to læreres implementering af et undervisningsforløb på deres skole, der er inspireret af erfaringer med Padlet-teknologien, som de har gjort sig i forbindelse med efteruddannelsesforløbet. Selvom
undervisningsforløbet i skolen omhandler kreativitet og kollaboration, bruger
børnene Padlet-teknologien på uventede og ifølge lærerne upassende måder, som
rækker ud over skolens legitime videnspraksis. Vi peger i artiklen på behovet for
en lærerfaglig teknologiforståelse i læreres efteruddannelsesforløb, der indbefatt er
digitale teknologiers rekonfi guration i situerede praksisser, og som favner teknologi
som en kulturkraft.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer7
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)125-143
Antal sider18
StatusUdgivet - 20 dec. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater