Ledelse af naturfaglig kulturudvikling: trioer med skoleledelse, naturfagsvejledere og kommunale naturfagskoordinatorer

Birgitte Lund Nielsen, Elzebeth Berg Wøhlk, Ole Kronvald

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen diskuteres en række “Ledelse der løfter naturfagsundervisningen”-arrangementer (LDLN) med deltagelse af trioer af naturfagsvejledere, skoleledere og kommunale naturfagskoordinatorer. Data består af evaluering og fokusgruppeinterviews med trioer fra to kommuner. Udfordringer og muligheder i udvikling af lokal naturfaglig kultur diskuteres under overskrifterne: 1) det organisatoriske niveau, 2) det kollegiale samarbejde og 3) undervisningen. Analyserne viser en stor variation mellem skoler og kommuner. Mange steder mangler uddannelse til naturfagsvejlederne hvilket giver udfordringer ift. mandat og legitimitet. Desuden berøres lærernes ejerskab. Rammesætning af handleplan og samarbejde på LDLN-arrangementerne fremhæves positivt. Diskussionen peger bl.a. på modstridende diskurser om ledelse og lærersamarbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2022
Udgave nummer1
Sider (fra-til)23-41
Antal sider18
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2022
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Science education
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation

Citationsformater