Ledelse og organisering af samarbejde om inkluderende skoleudvikling

Janne Hedegaard Hansen, Charlotte Riis Jensen, Mette Molbæk

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Set i lyset af, at det er 30 år siden, at Danmark har underskrevet Salamancaerklæringen, og der i kommuner og skoler er gjort mange tiltag med det formål at udvikle mere inkluderende skoler uden nævneværdige resultater, sætter vi i denne artikel fokus på betydningen af det tværprofessionelle samarbejde samt de organisatoriske ændringer og det ledelsesmæssige ansvar, som dette samarbejde forudsætter ifølge forskning.

Med udgangspunkt i fund fra forskningsprojektet Approaching Inclusion (AppIn) zoomer vi ind på, hvordan ledelse og organisering af samarbejde om inkluderende skoleudvikling bliver afgørende for at skabe en inkluderende praksis i skolen.

Artiklen konkluderer, at ledelse er en afgørende faktor i arbejdet med at skabe de nødvendige forandringer i en inkluderende skole, så det tværprofessionelle samarbejde bliver en forebyggende indsats, fremfor at der samarbejdes om at finde frem til kompenserende indsatser rettet mod enkelte elever eller elevgrupper.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLEDERLIV – inspiration til livet som leder
Vol/bind9
ISSN2446-0532
StatusUdgivet - 1 sep. 2025

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater