Abstract
Set i lyset af, at det er 30 år siden, at Danmark har underskrevet Salamancaerklæringen, og der i kommuner og skoler er gjort mange tiltag med det formål at udvikle mere inkluderende skoler uden nævneværdige resultater, sætter vi i denne artikel fokus på betydningen af det tværprofessionelle samarbejde samt de organisatoriske ændringer og det ledelsesmæssige ansvar, som dette samarbejde forudsætter ifølge forskning.
Med udgangspunkt i fund fra forskningsprojektet Approaching Inclusion (AppIn) zoomer vi ind på, hvordan ledelse og organisering af samarbejde om inkluderende skoleudvikling bliver afgørende for at skabe en inkluderende praksis i skolen.
Artiklen konkluderer, at ledelse er en afgørende faktor i arbejdet med at skabe de nødvendige forandringer i en inkluderende skole, så det tværprofessionelle samarbejde bliver en forebyggende indsats, fremfor at der samarbejdes om at finde frem til kompenserende indsatser rettet mod enkelte elever eller elevgrupper.
Med udgangspunkt i fund fra forskningsprojektet Approaching Inclusion (AppIn) zoomer vi ind på, hvordan ledelse og organisering af samarbejde om inkluderende skoleudvikling bliver afgørende for at skabe en inkluderende praksis i skolen.
Artiklen konkluderer, at ledelse er en afgørende faktor i arbejdet med at skabe de nødvendige forandringer i en inkluderende skole, så det tværprofessionelle samarbejde bliver en forebyggende indsats, fremfor at der samarbejdes om at finde frem til kompenserende indsatser rettet mod enkelte elever eller elevgrupper.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | LEDERLIV – inspiration til livet som leder |
| Vol/bind | 9 |
| ISSN | 2446-0532 |
| Status | Udgivet - 1 sep. 2025 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skoler, fag og institutioner