Abstract
I denne reflekterende artikel undersøger og diskuterer jeg evalueringsmetoder i designbaserede forskningsprojekter med afsæt i
kollaborativ og iterativ udvikling og evaluering af legeeksperimenter til undervisning ved pædagog og læreruddannelsen. Disse eksperimenter er i nærværende projekt evalueret på to måder: For det første gennem kollaborative refleksioner og kvalificeringer i forskellige uddannelseskontekster med henblik på at udvikle legeformater. For det andet som iterative vurderinger af disse formater
af praksiseksperter.
I artiklen fremstiller jeg de to tilgange som 1) refleksionsværksteder som evalueringsmetode til kollaborativ udvikling og 2) fårehyrdning som designkvalificerende ekspertvurderinger. Til sidst diskuterer jeg praktiske anvendelsesmuligheder og metodologiske implikationer ved praksisnære og iterative evalueringsmetoder i designbaseret forskning om legende undervisning.
kollaborativ og iterativ udvikling og evaluering af legeeksperimenter til undervisning ved pædagog og læreruddannelsen. Disse eksperimenter er i nærværende projekt evalueret på to måder: For det første gennem kollaborative refleksioner og kvalificeringer i forskellige uddannelseskontekster med henblik på at udvikle legeformater. For det andet som iterative vurderinger af disse formater
af praksiseksperter.
I artiklen fremstiller jeg de to tilgange som 1) refleksionsværksteder som evalueringsmetode til kollaborativ udvikling og 2) fårehyrdning som designkvalificerende ekspertvurderinger. Til sidst diskuterer jeg praktiske anvendelsesmuligheder og metodologiske implikationer ved praksisnære og iterative evalueringsmetoder i designbaseret forskning om legende undervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Cepra-Striben |
Udgave nummer | 33 |
Sider (fra-til) | 56-71 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 1903-8143 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- evaluering
- designbaseret forskning
- legende uddannelse
- uddannelsesforskning
- dialogisk design