Legekvaliteter i læreruddannelsen

Vibeke Schrøder, Julie Borup Jensen, Kim Holflod, Lotte Agnes Lausen, Helle Marie Skovbjerg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I læreruddannelsen er der behov for at udvide forståelsen af kvalitet, så den udover de fremtidige læreres viden, kompetencer og færdigheder omfatter uddannelsens situerede kvaliteter undervejs for de studerende. Artiklen undersøger, hvordan begrebet om legekvaliteter og designs for legende læring kan bidrage til denne situerede kvalitetsforståelse. Det empiriske materiale stammer fra designbaserede undersøgelser af legende læreprocesser i læreruddannelsens undervisning. Gennem kollaborative kartografiske analyser skabes fire designprincipper om legekvalitet i læreruddannelsen, der peger på det lokale og regionale, på æstetisk suspension, på det sociale og det materielle samt på det sammenfiltrede. Vi konkluderer, at legekvaliteter kan være til stede i den designede undervisningspraksis gennem læringsforståelser, der indeholder både en kognitiv, kropslig/sanselig, socio-materiel og rumlig dimension, og at legekvaliteter kan muliggøre, at det fagliges indhold, form og kompleksitet kan udspille sig som en mangfoldighed af læreprocesser. Dette i en uddannelseskontekst, hvor en standardiseret, målstyret og dekontekstualiseret kvalitetsforståelse også er i spil.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i Læreruddannelse og Profession
Vol/bind9
Udgave nummer2
Sider (fra-til)119-140
Antal sider22
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 2024

Citationsformater