Abstract
Med udgangspunkt i projektet Legepatruljen (Legepatruljen, 2010) og mit speciale sætter artiklen fokus på leg og samvær i skolens frikvarter ud fra en humanistisk samfundsvidenskabelig vinkel. Formålet er at opnå indblik i skoleelevers praksisfællesskab i et frikvarter med Legepatrulje.
Fokus er elevernes opfattelser, erfaringer og forståelse af Legepatruljen og frikvarteret. Dette gøres med henblik på at forstå legepatruljens betydning for elevernes praksis og læring, samt den organiserede legs udfordringer og betydninger i konkrete legekulturelle og sociale kontekster og processer.
Desuden undersøges der, hvordan fotografisk interview kan bidrage til en forståelse af skoleelevernes aktiviteter og oplevelser af betydning og mening. Legepatruljen viser sig at åbne for gensidigt engagement, fælles virksomhed, bevægelsesglæde i nye sociale sammenhænge på tværs af klassetrin.
Fokus er elevernes opfattelser, erfaringer og forståelse af Legepatruljen og frikvarteret. Dette gøres med henblik på at forstå legepatruljens betydning for elevernes praksis og læring, samt den organiserede legs udfordringer og betydninger i konkrete legekulturelle og sociale kontekster og processer.
Desuden undersøges der, hvordan fotografisk interview kan bidrage til en forståelse af skoleelevernes aktiviteter og oplevelser af betydning og mening. Legepatruljen viser sig at åbne for gensidigt engagement, fælles virksomhed, bevægelsesglæde i nye sociale sammenhænge på tværs af klassetrin.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Focus - Tidsskrift for Idræt |
| Vol/bind | 35 |
| Udgave nummer | 2 |
| Sider (fra-til) | 16-19 |
| Antal sider | 4 |
| ISSN | 0105-1237 |
| Status | Udgivet - maj 2010 |
Emneord
- børn
- leg og læring
- fotografisk interview
- legepatrulje