Legepatruljen i skolernes frikvarter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Med udgangspunkt i projektet Legepatruljen (Legepatruljen, 2010) og mit speciale sætter artiklen fokus på leg og samvær i skolens frikvarter ud fra en humanistisk samfundsvidenskabelig vinkel. Formålet er at opnå indblik i skoleelevers praksisfællesskab i et frikvarter med Legepatrulje.
Fokus er elevernes opfattelser, erfaringer og forståelse af Legepatruljen og frikvarteret. Dette gøres med henblik på at forstå legepatruljens betydning for elevernes praksis og læring, samt den organiserede legs udfordringer og betydninger i konkrete legekulturelle og sociale kontekster og processer.
Desuden undersøges der, hvordan fotografisk interview kan bidrage til en forståelse af skoleelevernes aktiviteter og oplevelser af betydning og mening. Legepatruljen viser sig at åbne for gensidigt engagement, fælles virksomhed, bevægelsesglæde i nye sociale sammenhænge på tværs af klassetrin.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
Vol/bind35
Udgave nummer2
Sider (fra-til)16-19
Antal sider4
ISSN0105-1237
StatusUdgivet - maj 2010

Emneord

  • børn
  • leg og læring
  • fotografisk interview
  • legepatrulje

Citationsformater