Abstract
Reformtendenserne har generelt svært ved at slå igennem i grundskolens matematikundervisning. Der er derfor behov for metoder, der kan støtte lærerstuderende i at arbejde med tendenserne på måder, der rækker ud over retoriske inddragelser i uddannelsens sædvanlige undervisning. Ved at være baserede på praksisnære, kollektive praksisser (Murata, 2011), er lektionsstudier et eksempel på en sådan metode. Lektionsstudier understøtter et socialt syn på lærerviden, såsom begrebet ”knowing” (Hodgen, 2011). Ud fra analyser af en empirisk case, argumenterer vi for, at sådanne metoder er vigtige i læreruddannelsen, hvis studerende skal udvikle ”knowing” i og om reformorienteret matematikundervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | NOMAD nordic studies in mathematics education |
Vol/bind | 20 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 77-97 |
Antal sider | 20 |
Status | Udgivet - mar. 2015 |
Emneord
- læreruddannelsen