Abstract
Denne artikel handler om pædagogers arbejde med børns lige muligheder i daginstitutionen. Artiklen baserer sig på et forskningsprojekt, som har undersøgt, hvordan pædagoger forstår og går til det lighedsskabende arbejde i daginstitutionen (2021–2022). I artiklen viser vi, hvordan dette arbejde kan inddeles i fire forskellige pædagogiske tilgange (den kompenserende, den anerkendende, den demokratiserende og den inkluderende), og hvordan kategoriseringer af børn på baggrund af køn og etnicitet væver sig ind i dette arbejde. Ligeledes viser vi, hvordan arbejdet forbinder sig til dilemmaet mellem på den ene side udpegning og synliggørelse af forskelle (for at kompensere for ulighed) og på den anden side nedtoning og usynliggørelse af forskelle (for at møde alle børn lige). Vi afslutter artiklen med at pege på vigtigheden af, at daginstitutionspædagoger får mulighed for at reflektere kritisk over disse dilemmaer, så daginstitutionen ikke risikerer at understøtte og reproducere den ulighed, den forsøger at bekæmpe.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Barn – forskning om barn og barndom i Norden |
Vol/bind | 42 |
Udgave nummer | 3-4 |
Sider (fra-til) | 44-60 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 2535-5449 |
Status | Udgivet - 13 nov. 2024 |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- daginstitutioner