Lokale praktiseringer af den styrkede pædagogiske læreplan

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger praktiseringen af Den styrkede pædagogiske læreplan i to daginstitutioner. Indførelsen af læreplanen var bl.a. drevet af et politisk ønske om kvalitetssikring og harmonisering af pædagogikken i daginstitutioner gennem standardiserede, detaljerede mål. Gennem analyser af empiri fra to daginstitutioner vises det imidlertid, at læreplanen praktiseres meget forskelligt. Med Balls begreb om praktisering (enactment) viser vi, at praktiseringen af læreplanen bygger på lokale fortolkninger, der især formes af diskursive konstruktioner af børn og familiers behov. På den baggrund diskuterer vi læreplanens bidrag til institutionel produktion af ulighed.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer7
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind8
Udgave nummer2
Sider (fra-til)58-66
Antal sider9
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 23 okt. 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater