Abstract
Med udgangspunkt i analyser af 20 livshistoriske, narrative interviews foretaget med unge i Københavns kommunes ungdomsskoles heltidstilbud, viser vi hvordan fortællinger om skole og fritid kan bidrage til vores forståelse af unges marginaliseringsprocesser i det almene skoletilbud. Argumentet er at vi gennem unges livshistoriske fortællinger, og særligt narrativer om alternativer til folkeskolen, kan forstå hvorfor folkeskolen opleves som et som utrygt og farligt, og dermed også som et ekskluderende tilbud. I artiklen diskuterer vi hvordan forskellige arenaer udgør forskellige rammer for unges oplevelser af mestring og inklusion, og hvordan disse arenaer er betinget af hinanden. Vi konkluderer at man med fordel kan kigge mod unges egne oplevelser af arenaer der understøtter hhv. modarbejder muligheder for inklusion i uddannelse, samt at ind-dragelse af viden om alternative sociale fællesskaber, udgør et stærkt kort i professionelles ar-bejde med marginaliserede unge.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2 |
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 2 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 30 maj 2018 |
Emneord
- udsatte unge
- marginalisering
- uddannelse
- eksklusion
- inklusion