Abstract
Et casestudie af undervisningsstrategier og elevdeltagelse i inkluderende matematikundervisning Artiklen undersøger relationerne mellem inkludering, elever i matematikvanskeligheder og klasseledelse gennem et casestudie, der sætter fokus på pædagogiske strategier og elevers deltagelse i fire forskellige matematikklasser på to folkeskoler i Danmark. Der præsenteres tre sæt af resultater: 1) Beskrivelser af matematiklærernes klasseledelse i forhold til inkludering af samtlige elever i læringsfællesskaber, 2) Hvordan læringsfællesskaber bliver produceret gennem italesatte og
praktiserede normer for undervisning og læringsadfærd, 3) Læringsadfærden hos elever i matematikvanskeligheder. Casestudiet synliggør, at matematiklærerne anvendte inkluderende klasseledelsesstrategier, der er videnskabeligt anerkendte som succesfulde. Et andet fund er, at elever i matematikvanskeligheder i høj grad praktiserede en pædagogisk norm om at være aktivt involveret i opgaven. Elever i vanskeligheder gjorde det, som der forventes af en ’god’ elev ved at anvendeforskellige deltagelsesstrategier såsom at udføre ting, de var gode til, få kammerathjælp og imitere de andre elever. Disse deltagelsesstrategier resulterede i, at matematikvanskelighederne kunne blive usynlige for matematiklærerne.
praktiserede normer for undervisning og læringsadfærd, 3) Læringsadfærden hos elever i matematikvanskeligheder. Casestudiet synliggør, at matematiklærerne anvendte inkluderende klasseledelsesstrategier, der er videnskabeligt anerkendte som succesfulde. Et andet fund er, at elever i matematikvanskeligheder i høj grad praktiserede en pædagogisk norm om at være aktivt involveret i opgaven. Elever i vanskeligheder gjorde det, som der forventes af en ’god’ elev ved at anvendeforskellige deltagelsesstrategier såsom at udføre ting, de var gode til, få kammerathjælp og imitere de andre elever. Disse deltagelsesstrategier resulterede i, at matematikvanskelighederne kunne blive usynlige for matematiklærerne.
| Bidragets oversatte titel | Matematikvanskeligheder og klasseledelse |
|---|---|
| Originalsprog | Engelsk |
| Bogserie | Cursiv |
| Vol/bind | 18 |
| Sider (fra-til) | 81-105 |
| Antal sider | 25 |
| ISSN | 1901-8878 |
| Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- didaktik
- klasseledelse
- inklusion
- folkeskolen
- matematik