Mathematics difficulties & classroom leadership: a case study of teaching strategies and student participation in Inclusive classrooms

Bidragets oversatte titel: Matematikvanskeligheder og klasseledelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Et casestudie af undervisningsstrategier og elevdeltagelse i inkluderende matematikundervisning Artiklen undersøger relationerne mellem inkludering, elever i matematikvanskeligheder og klasseledelse gennem et casestudie, der sætter fokus på pædagogiske strategier og elevers deltagelse i fire forskellige matematikklasser på to folkeskoler i Danmark. Der præsenteres tre sæt af resultater: 1) Beskrivelser af matematiklærernes klasseledelse i forhold til inkludering af samtlige elever i læringsfællesskaber, 2) Hvordan læringsfællesskaber bliver produceret gennem italesatte og
praktiserede normer for undervisning og læringsadfærd, 3) Læringsadfærden hos elever i matematikvanskeligheder. Casestudiet synliggør, at matematiklærerne anvendte inkluderende klasseledelsesstrategier, der er videnskabeligt anerkendte som succesfulde. Et andet fund er, at elever i matematikvanskeligheder i høj grad praktiserede en pædagogisk norm om at være aktivt involveret i opgaven. Elever i vanskeligheder gjorde det, som der forventes af en ’god’ elev ved at anvendeforskellige deltagelsesstrategier såsom at udføre ting, de var gode til, få kammerathjælp og imitere de andre elever. Disse deltagelsesstrategier resulterede i, at matematikvanskelighederne kunne blive usynlige for matematiklærerne.
Bidragets oversatte titelMatematikvanskeligheder og klasseledelse
OriginalsprogEngelsk
BogserieCursiv
Vol/bind18
Sider (fra-til)81-105
Antal sider25
ISSN1901-8878
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • didaktik
  • klasseledelse
  • inklusion
  • folkeskolen
  • matematik

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Matematikvanskeligheder og klasseledelse: a case study of teaching strategies and student participation in Inclusive classrooms'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater