Abstract
Forhold mellem profession og bureaukrati undersøges med afsæt i to cases, sygeplejersker på hospital og sygehussocialrådgivere. Det empiriske materiale er fokusgruppeinterviews med to grupper af sygeplejersker og to grupper af socialrådgivere. Perspektivet er mikrosociologisk og der trækkes på analytiske greb inspireret af Abbotts tilgang til professioner samt Hjorts analyser af modernisering af velfærdsstat og velfærdsstatsligt arbejde. Der er
fokus på forskelle og ligheder i de måder hvorpå hospitalsarbejde problematiseres af sygeplejersker og socialrådgivere. Artiklen viser at skønt begge faggruppers arbejde overordnet er struktureret af de samme tekniske, bureaukratiske rationaler, så angiver sygeplejersker og socialrådgivere, at de har forskellige muligheder for at manøvrere på hospitalet, samt at de to faggrupper benytter sig af forskellige strategier og alliancer for at forfølge interesser. Et
markant fund er, at mens socialrådgiverne fremstår som overvejende loyale overfor klienter, så udtrykker sygeplejerskerne en højere grad af loyalitet med organisatoriske mål og logikker.
fokus på forskelle og ligheder i de måder hvorpå hospitalsarbejde problematiseres af sygeplejersker og socialrådgivere. Artiklen viser at skønt begge faggruppers arbejde overordnet er struktureret af de samme tekniske, bureaukratiske rationaler, så angiver sygeplejersker og socialrådgivere, at de har forskellige muligheder for at manøvrere på hospitalet, samt at de to faggrupper benytter sig af forskellige strategier og alliancer for at forfølge interesser. Et
markant fund er, at mens socialrådgiverne fremstår som overvejende loyale overfor klienter, så udtrykker sygeplejerskerne en højere grad af loyalitet med organisatoriske mål og logikker.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Praktiske Grunde |
Vol/bind | 2015 |
Udgave nummer | 1/2 |
Sider (fra-til) | 27-42 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1902-2271 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2015 |
Emneord
- sygepleje
- sygeplejersker
- socialrådgivere
- profession